Op bezoek bij VIND Community en in Brusselsepoort

Lotte de Haan-Bouma (3) - NTP08059-Enhanced.jpg
Door Lotte de Haan-Bouma op 12 januari 2022 om 19:30

Op bezoek bij VIND Community en in Brusselsepoort

Afgelopen zaterdag zijn we op bezoek geweest bij VIND Community in Blauwdorp. Al enkele jaren, maar met name ook tijdens de coronaperiode heeft VIND zich ervoor ingezet dat mensen zich gezien voelen in de buurt. Door middel van verschillende activiteiten die in de buurt worden georganiseerd wordt de saamhorigheid gestimuleerd. Vorig jaar hebben de mensen van VIND in samenwerking met TrajektServe the City Maastrichten het LEFteam pakketjes uitgedeeld om de buren een hart onder de riem te steken. Iedereen kon kiezen tussen een pakketje ‘lekkers’, een ‘creatief’ pakketje of een pakketje ‘schoonheid’.

Via deze verrassing opende deuren zich en werd zichtbaar hoe bijvoorbeeld eenzaamheid en de gevolgen van corona mensen raakt. Dat is bijzonder als je er dan zo voor de mensen in je buurt kan zijn. Wat een geweldig initiatief! Bij VIND, zo schrijven ze zelf, ‘kan iedereen wel iets vinden. Van vriendschap, creatieve activiteiten, hulp, delen, de ander kunnen helpen, lekker eten, familiegevoel, geloof, noem maar op.

Bij de Brusselse Poort in Maastricht is het een komen en gaan van mensen. Met een grote verscheidenheid aan winkels is het een plek waar jong en oud op zaterdag komt om inkopen te doen. Onlangs hadden wij met onze bakfiets de ingang van het winkelcentrum verkozen als plek om wat Maastrichtenaren te ontmoeten. We kregen de kans om met verschillende mensen een kopje koffie of thee te drinken en op die manier in gesprek te raken over wat er zo al speelt in de stad, en in de levens van mensen.

We hebben verhalen gehoord over eenzaamheid, maar zijn ook getuigen geweest van veerkracht bij mensen in deze tijd. Zo spraken we bijvoorbeeld een student, die ondanks de studievertraging die hij door de pandemie had opgelopen, strijdbaar was en inmiddels ook zijn manieren had gevonden om niet eenzaam te worden en toch binnen de grenzen van de maatregelen mensen te ontmoeten.

We spraken ook een vrouw in een rolstoel, die we op haar verzoek lekker warm konden toedekken met een fleece deken, omdat ze het zo koud had. Ze vertelde schrijnende verhalen over haar leven met een beperking en hoe onze stad daar nog veel meer in kan verbeteren. Sommige stoepen zijn voor haar niet begaanbaar (door geparkeerde fietsen of zwerfafval bijvoorbeeld). Ze vertelde ook dat sommige bushaltes niet goed te bereiken zijn of heel veel letterlijke hobbels hebben. Ook zij liet ons zien, hoe ze ondanks alle omstandigheden er toch voor gekozen heeft om elke dag erop uit te gaan om mensen te ontmoeten. Wat een veerkracht!

We sloten de dag af bij Anja, die als betrokken burger zelf een Menstruatieproducten Uitgifte Punt is begonnen bij haar thuis in Mariaberg. Nadat haar dochter vertelde dat sommige vriendinnen tijdens hun menstruatie geen producten kunnen gebruiken vanwege armoede (en daarom een laagje wc-papier gebruiken) wist Anja het zeker: ‘Daar ga ik wat aan doen.’ Zo gezegd, zo gedaan. In samenwerking met het Armoedefonds en Trajekt deelt Anja op afspraak hygiëneproducten uit. Donaties zijn altijd welkom, daarom hadden wij uiteraard ook namens ChristenUnie Maastricht (met behulp van inzamelingen via Serve the City Maastricht) een paar tassen meegenomen. Anja, wat fijn dat je je dagelijks inzet om andere mensen te helpen!

Labels: , ,