Duurzame ondernemers in Wyck

Ingeborg Dijkstra-Verbeek.jpeg
Door Ingeborg Dijkstra-Verbeek op 17 december 2021 om 16:18

Duurzame ondernemers in Wyck

Afgelopen zaterdag hebben we met het team van ChristenUnie Maastricht verschillende ondernemers bezocht die - net als wij - duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Daar wilden we wel eens meer van weten. ðŸ˜Š We bezochten o.a. de GROW pop-up store (Rechtstraat 79 in Maastricht). GROW is een tijdelijke pop-up store met duurzame producten van lokale makers. Het is een initiatief van Iris Desiree Claessens en Sophie Nelissen, twee Maastrichtse ontwerpers van respectievelijk sieraden en kleding met een gedeelde passie voor producten met een positieve impact. Met het feestseizoen in aantocht, waarin er traditiegetrouw veel cadeaus en nieuwe spullen gekocht worden, was het hun wens om de consument een duurzamer alternatief te bieden. De winkel is elke donderdag, vrijdag en zaterdag geopend van 10 tot 18 uur. Ze zijn er nog t/m 31 december 2021. Wacht dus niet te lang!

We hadden ook gelezen dat Bloemisterij De Rozengaard (Stationsstraat 40 in Maastricht) een goud gecertificeerd duurzame bloemist is. We wilden graag meer horen over dit bijzondere keurmerk en spraken hierover met de eigenaar, Pierre. Met het onafhankelijke keurmerk ‘Barometer Duurzame Bloemist’ laat De Rozengaard zien dat ze duurzaam onderneemt. Dit doet ze door middel van een duurzamere bedrijfsvoering en het inkopen van een verantwoord assortiment van bloemen en planten, zoals Biologisch en On the way to Planet Proof. De eisen voor het keurmerk ‘Barometer Duurzame Bloemist’ komen tot stand in samenwerking met milieuorganisaties, koepelorganisaties, maatschappelijke organisaties (NGO’s), branche-specifieke onderzoeksbureaus, bloemisten, telers, veiling en groothandel.

De volgende thema's worden hierbij in acht genomen:

• Duurzaam assortiment bloemen en planten
  • Afval(scheiding) en verpakkingen
  • Duurzame energie en besparing
  • Milieuvriendelijke schoonmaak
  • Duurzamer transport en bezorging
  • Zorg voor medewerkers

De Rozengaard is een mooi bedrijf met prachtige producten en dus nog duurzaam ook. Een echte aanrader om eens langs te gaan!

Tenslotte gingen we langs bij Ekoplaza Maastricht, de biologische supermarkt. Biologisch eten is gezond en vol van smaak. Men kiest voor bio vanwege de duurzame landbouw, het bewustzijn ten aanzien van mens en natuur, of omwille van dierenwelzijn. Daarnaast is Ekoplaza er voor je als je gewoon wil weten waar je eten vandaan komt. Ekoplaza Maastricht is een gezellige en ruime winkel met bijzondere producten, heerlijke proeverijen, een goed gesprek en ook veel kennis van biologische producten die ze graag met je delen. Ze hebben passie en hart voor bio, volgen geen trends, maar kiezen voor producten die echt zijn en waar ze in geloven. Niet meer en zeker niet minder.  Alweer een mooie winkel om naartoe te gaan als je in Wyck bent!