Aan het werk in Wittevrouwenveld

Ingeborg Dijkstra-Verbeek.jpeg
Door Ingeborg Dijkstra-Verbeek op 18 december 2021 om 17:30

Aan het werk in Wittevrouwenveld

Nu de werkgelegenheid onder druk staat en de werkloosheid stijgt, is het een extra grote uitdaging om iedereen in gelijke mate aan het werk te houden. De afstand van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt dreigt nog groter te worden dan deze al was. Overheden en werkgevers moeten alles op alles zetten om ervoor te zorgen dat deze mensen niet het kind van de coronacrisisrekening worden, maar dat ook nu ieders talent wordt benut.

Op zaterdag 18 december zijn we op zoek gegaan naar bijzondere werkplekken in Wittevrouwenveld. Een van die plekken is het Perzische restaurant Farèn, dat genoemd is naar de eigenaresse Farèn Sallak. Het werken met en voor mensen is de rode draad in haar leven. In het restaurant werken mensen met allerlei achtergronden en uit verschillende landen. Het is ons snel duidelijk: Farèn is een echte verbinder!

Als klein kind nam Farèn het al op voor gepeste klasgenoten. De stap naar een eigen restaurant is dus eigenlijk heel logisch, achteraf bezien. In de zomer van 2017 begon ze in Wyck, maar al gauw was deze ruimte te klein. Wycker Soep Sap Salade verhuisde naar Frankenstraat 200 en werd omgedoopt tot Farèn.

“Die stap was best spannend, er waren ook mensen in mijn omgeving die me dit hebben afgeraden. Maar ik zie de potentie van deze omgeving. Als je nu al ziet hoe mooi het is geworden. Deze wijk biedt mij enorm veel diversiteit. Ik zie vooral de overeenkomsten tussen mensen, van de verschillende culturen kan ik leren. En eten is een brug.” Farèn werkt elke dag van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, zeven dagen in de week. “Maar ik geloof hierin. En dit voelt als een verlengde van mijn huis. Wat wil je nog meer?”

Wij spraken ook over de (huidige) uitdagingen. Ondanks de lockdown kun je gelukkig bij Farèn kun je wel eten bestellen en/of afhalen. Wij zouden zeggen: gewoon doen!  Farèn, bedankt voor je openheid en kwetsbaarheid. Je bent een prachtig mens met een mooie zaak!

We zijn ook bij Talentino De Greune Luiper Stadstaverne & Brooderie geweest. Bij Talentino krijgen talenten met een psychiatrische en/ of verstandelijke beperking de mogelijkheid om op bourgondische en ambachtelijke wijze gasten te laten genieten van hun culinaire talenten. (Jong-) volwassenen krijgen hier de kans om in kleine groepjes, onder professionele begeleiding van echte leermeesters, te leren werken in de horeca. We zouden heel graag meer van dit soort werkplekken zien in Maastricht.

We willen het personeel bedanken voor de heerlijke warme chocolademelk en voor de fijne, gemoedelijke sfeer. Tijdens de lockdown zijn er verschillende manieren om toch te kunnen genieten van de heerlijke producten. Op de Facebookpagina van Talentino De Greune Luiper zijn de laatste updates en mogelijkheden te vinden.